juleanmeldelse av juleølanmeldelsene

Dette er et dynamisk innlegg som oppdateres ved behov. Nederst i artikkelen finnes en løpende oppdatering av de ulike juleøltestene, om noen mangler så gi oss gjerne besjed!

Sist oppdatert: 9 desember (osloby butikkøltest lagt til og terningkast er endret i en av testene da det ble tipset om feil på ølnavnene)


..Hva er det med juleøltestene?

Hvert år dukker de opp over alt. På ulike nettsider som tar for seg øl, vin og mat. I tillegg hevder også de fleste avisene å ha «årets største og beste» test av juleøl. Det er tid for ekspertene å fortelle oss hvilket øl som er verdt å kjøpe, og hva man skal styre unna. Kjempebra, for uten disse veiledningene ville vi vel gått på en riktig stjernesmell?

Er det egentlig slik at et panel av øleksperter er i stand til å definere hva som er et bra juleøl og hva som er dårlig juleøl? Liker «folk flest» det samme som panelet i en juleøltest, og er ikke dette med smak subjektivt?

Det positive med disse øltestene er at det trekker ulike håndtverksøl og nye bryggerier frem i lyset, og man kan få tips til å kombinere øl og mat.

 

Det er på grunnlag av rare kommentarer og sprikende terningkast av juleøl som nå dukker opp at det vekkes opp en viss dobbeltmoral her.  Det er på tide å å se nærmere på de ulike anmeldelsene. Aller helst ser vi terningene ligge ved yatziblokkene på hytta, men det må altså til denne gangen. Jeg har sett alt for mye godt øl bli dømt nedenom og hjem, sprikende resultater, og intetsigende kommentarer. Vi tar et oppgjør med juleøltestene, og triller terninger!

«Juleøl» er et begrep som har endret seg de siste årene, i takt med veksten av håndverksøl og introduksjonen av nye stilarter og bruk av utradisjonelle ingredienser. Det virker som om man kan alt alt for juleøl, spesielt om ølet er krydret med noe som kan minne om jul. Dette er en interessant utvikling, med tanke på at det finnes utrolig mye øl som passer godt til julematen, øl som ikke forbindes med tradisjonelt juleøl i det hele tatt! Og når vi er inne på dette med  «stilarter» innen øl, så er det to ulike måter å tenke på. Noen brygger konsekvent en definert ølstil, og vil holde ølene innenfor de definerte rammene, mens andre bryggerier brygger nøyaktig det de vil, deretter plsseres ølet i en kategori for å kunne gi forbrukeren en pekepinn på hva de kan forvente seg av smaksopplevelser.

 Jeg mener ikke å være flåsete, men måten de ulike testene utføres på resulterer ofte i at testene i seg selv ofte bare blir villspor på stiene å følge i juleøljungelen. Mange får nok øynene opp for nye bryggerier, eller ser et øl som ser spennenende ut. Deretter er det om å gjøre å ukritisk kjøpe inn mengder av testvinnerne for å sikre seg godsakene, gjerne uten å tenke over i hvilken setting ølet passer best. Er det en testvinner så må det jo passe til alt? At ølet er godt er det ingen tvil om, men det betyr ikke at alle deler samme oppfatning.

 

 

Noen enkle tips for å lykkes med kjøp av årets juleøl:

  1. Når det gjelder personlige preferanser på smaking generelt skal man trå  varsomt. Ingen liker å få høre at det man liker å drikke til maten er feil. Drikk det du liker, og dersom kombinasjoner som kanskje  er litt spesiell ekler særegen fungerer for deg så kjør på! Tenk gjennom, eller prøv å sette ord på hvorfor du synes det fungerer godt.
  2. Vær åpen for nye smaker og kombinasjoner. Dersom du synes at noe øl kan være krevende kan den riktige kombinasjonen med mat nettopp være selve døråpneren for en helt ny og spennende verden.
  3. Smak øl i ulike stilarter og finn dine favoritter. Kjøp noen ekstra flasker av din favoritt som du kan lagrer til neste år.

 Hvorfor blir det feil å sette terningkast på øl?

  • Smak er individuelt
  • Et terningkast i seg selv forteller svært lite om et øl
  • Det blir ikke tatt hensyn til riktig serveringstemperatur og type glass det bør serveres i
  • Mye av ølet vil utikle seg i smak innen det serves til jul
  • Ulike stilarter blir ofte gredd over en kam
  • Mange tar for seg mange øl av få bryggerier og utelater dermed mangfoldet
  • Flaske, etikett og historien bak ølet utgjør også selve produktet. Ved blindtesting forsvinner dette og dersom det ikke blindtestes blir man bli påvirket av egne preferanser man har for hvert øl
  • Ølet blir ikke drukket i riktige omgivelser. Det sier seg selv at et øl som er produsert for å matche mat ikke blir testet til mat i en blindtest
  • eksperter eller fagfolk vil kanskje lete etter andre ting i smaksbildet enn det forbrukeren faktisk er ute etter
  • Panelet er ofte satt sammen av folk med for lik bakgrunn, noe som kan bidra til et ensidig panel.

 Ifølge matforsker Margrethe Hersleth er hovedårsaken til at ekspertene vil ha ett øl, mens den gjennomsnittlige forbruker heller drikker butikkøl, antakelig at ekspertene er mer «trenet» enn oss andre.

– Særlig er bitterhet en egenskap som kreves «trening» for å like, og jule-øl er ofte bitrere enn vanlig pils, forteller Hersleth, som er seniorforsker ved Nofima.

Utsagnet er klippet og kopiert fra fra: http://www.dinside.no/925674/derfor-liker-du-butikkolet-best

 

Hvorfor spriker de ulike testene så mye?

  • Det er ofte variasjoner på kunnskapsnivå i de ulike smakspanelene
  • Ulike smakspanel bruker ulike glass
  • Serveringstemperatur er ulik mellom ulike tester
  • Rekkefølgene på smakingen av ulike øl påvirker resultatet
  • Det er ikke de samme ølene som er med i hver test
  • Dersom det er muligheter for feil på ølet blir det ofte likevel vurdert (ville dette skjedd med vin?

Sammenligningsgrunnlaget spriker altså veldig mellom de ulike testene, og det er mange faktorer som gjør at et øl oppfattes slik det gjør. Kvaliteten på hvordan de ulike testene gjennomføres på og kunnskapsnivået til de ulike paneldetagerne varierer.

I årets juleøltesting har flere kommet med flere ulike tester, siden øl med butikkstyrke gjerne skilles fra det som finnes på vinmonopolet. I tillegg kommer alkoholfritt øl, og flere skiller også mellom norskprodusert øl, og utendlandsk øl. Med denne inndelingen er det både plusser og minuser. Det er fint at det gjøres slike skiller, siden man aldri vil kunne oppnå et like stort smaksbilde og kompleksitet på et øl med butikkstyrke sammenlignet med et sterkt øl. Det betyr absolutt ikke at øl på butikk ikke er bra, det er mye godt øl å finne i dagligvaren! Ved å ha hovedfokus på norske øl, vil man eksludere utendlandske godsaker. Når man også adskiller norsk og utendlandsk får man ikke et godt helhetsbilde av sammenligningene. Det vil nok i alle tilfeller være vanskelig å få dette til å bli best mulig, og nettopp derfor det er fint med mange øltester, når ølet uansett skal vurderes.

 

Her følger en oversikt over årets juleøltester

Måten terningkast er gitt på: 6 og 1 er uoppnåelige. Vurdering er foretatt etter ulike kriterier som fremkommer og hvordan testene er presentert i sin helhet. Noen beskrivelser kan vi si oss enige med mens andre er helt borti natten, Vi lar dette likevel IKKE påvirke vårt syn på de ulike testene. Alle terningkastene må uansett tas med «en klype salt» siden smak og vurdering av vurderinger vil være subjektivt. Les alle testene, smak det du tror du liker og gjør deg opp din egen mening!

Vi har her tatt med de juleøtestene som er verdt å lese, alt med ternigkast høyere enn 1 bør man si seg  fornøyd med og er altså verdt å ta en titt på!

 

 

Dette er ikke en juleøltest i tradisjonell stil, men hver uke tar nettstedet for seg et utvalg øl som beskrives og det kommer mattips til hvert øl. Ølene blir ikke terningkastet, men de ulike ølene er det som nettstedet mener er julens beste øl, og disse blir altså presentert og beskrevet. Vanskelig å gi noen fullverdig vurdering siden denne juleøltesten ikke er over! Her blir både norsk og utendlansk testet/anbefalt.

Terningkast 5

Alle i panelet jober til daglig med øl og i ølakademiet. Smakspanelet består av Kim Daniel Bergersen, Ronja Velten, Inga Greve og Jørn Tore Persen. Det kommer tydelig frem hva panelet legge i begrepet “juleøl”.  Alle ølene har fått konkrete tips om mat som passer til. Testen er delt i butikkstyrke og polstyrke, og det er også tatt med alkoholfritt øl. Det skilles i tillegg mellom håndtverksbrygget og klassisk øl. En stor fordel er at batchnummer er med, slik at ølet blir sporbart for produsent.

Det er oppdaget at det kanskje har gått litt fort i svingene for ølakademiet, for to av ølene har dem selv funnet navn på: Nøisom sin «Olav den heldige» er punchet som «Olav den hellige», noe som helt klart er uheldig for de nøisomme! 7 Fjell sin Vinter er riktignok en american strong ale, men de skriver altså navnene på norsk.

+ skille mellom håndtverksøl og klassisk øl + alkoholfritt er tatt med + konkrete matanbefalinger + batchnummer er med – pris er ikke tatt med – lage nye navn på to av ølene

Terningkast 3 (var opprinnelig 4 men har nå fått 3 pga feil navn på to øl)

De to første er faktisk ølakademiets test, og dermed den samme som finnes på ølakademiets sider. Den er likevel noe annerledes i presentasjonen, med info og mulighet for å bestille rett fra vinmonopolet. Alle små fakta er tatt med.

I testen av utenlandsk øl består smakspanelet av Apéritifs smakere, Lillian Gudvangen, Sebastian Tornéus og Magnus Baas, alle Nydalen Bryggeri og Spiseri, Andreas Martinussen, BD57, Nina Wessel Toft, Wesselgaarden kunst og mat, Mikael Niklasson, Gamle Major, Marie Larsson, Håndverkerstuene, Trine Wiik, Verdeniglasset og Siv-Karin Olsen, Melkebaren. Testen, som ble gjennomført 4. november, omfatter totalt 47 importerte juleøl.

Terningkast 4

Her handler det meste om typeriktighet og om smaksfeil, og et stort pluss er at denne testen ble utsatt på grunn av at ølet endres over tid. Dette er dermed testet nærmere jul enn mange av de andre vurderingene. Smakspanelet består av medlemmer i Norøl og Norbrygg;  Per Øyvind Arnesen, Ken Robin Ruud, Torleif Haug, Eskil Gaare Høstad, Anders Gran Osmundsvaag, Thomas Svennungsen og Jan Petter Arnesen. Disse er videre delt opp i to grupper der den ene testet poløl, og den andre gruppen hadde ansvar for butikkøl.

+ fersk test + har testet flere flasker når det er oppdaget feil på flaske – mangler konkrete tips til mat – litt korte beskrivelser, og ikke tatt med pris

terningkast 3

Testet 61 sorter fra vinmonopolet, småbryggerier og store bryggerier. Jury: Halvor Heuck, Marianne Tyldum Friis og Per Øyvind Arnesen. 61 øl er fordelt på 39 bryggerier, der det er representert 5 øl fra nøgne ø, 4 fra Berenzen, 4 fra haand og  3 fra Hansa.  Flere bryggerier har fått to øl vurdert. Mangler info om bryggerier på et øl (qinta da noel). Kun norske juleøl. Litt for vage beskrivelser. ”smaker jul” og ”passer til all julemat” er for tynt. Savner konkrete tips til mat, og hva ølene faktisk smaker.

Testen av butikkølet er utført av Patrick Pelsholen, Ragnhild Ousland og Morten Øverbye. Alle tre er ølkelnere. 28 øl er testet, og det hele innledes med å fortelle at polølet er bedre enn butikkølet, noe som egentlig er litt usaklig når panelet faktisk tester utelukkende butikkøl! Grafisk er det samme oppsett på de to testene, her er det også tatt med info om hvor ølet er kjøpt. Nederst i artikkelen følger tilstrekkelig info om panelet og hvordan testen er gjennomført. Går man på en dagligvarebutikk med et bra ølutvalg ser man mye spennende øl. Mye spennende øl – som ikke er med i denne testen.

+ mest nødvendig nøkkelinfo er tatt med – litt for få bryggerier og øl er representert – lite anbefalinger til mat

Terningkast 3 (Poløltesten får en svak firer og butikkøltesten en svak treer)

DN.no har kalt testen sin for «overraskende vinnere i årets store test av juleøl». Dette var vel ikke den eneste overraskelsen i denne testen. Etter en kjapp scrolling nedover listen finner jeg endel små underligheter. For det første er dette den enedte testen sålangt uten noen bilder av ølene. I tillegg består panelet av TO deltagere, der hvert øl er smakt av en av disse to (Merete Bø og Bendik Dannevig Kristiansen). Beskrivelsene av hvert enkelt øl gjøres med en til til to setninger, og det brukes litt merkelige beskrivelser. Eksempler på dette: «Fin fruktig konsentrasjon på smak», «en bløt og kremete frukt», «med en uttalt sødme og balansert friskhet», «med en integrert lang bitterhet i utgang», «integrert bitterhet og alkohol», «med en pen lengde og integert alkohol» osv..

+ mange øl er testet, og det er både utendlandske og norske øl – egentlig ikke noe ordentlig panel – manglende info om hvordan testen er gjennomført

Terningkast: 2

 

Her er det fokusert på store bilder og veldig lite tekst. Likevel er både pris, alkoholstyrke og matanbefaling tatt med. Desverre er selve vurderingsteksten altfor kort, og burde vært gjort annerledes. De store bildene kompenserer ikke for vurderingen av de 28 ølene..

Terningkast 2

Juleøltesten har fått navnet «det beste juleølet har du neppe hørt om», noe som gjør at man allerede i overskriften får beskjed om at leseren er underlegen. Dette er en uting som er observert flere ganger. Vi nevner flere eksempler:  «du steker maten feil», «du serverer vinen din feil», osv. En overskrift om mat og drikke bør appelere til leseren på en hyggelig og ikke fordummende måte. Et annen forstyrrende element er at hele siden fremstår som et eneste stort reklameskilt!  Ølet er smakt av Arnie Stalheim og David Løite (Klikk sin vinekspert + klikk sin ølekspert). Testen er gjennomført ved at det har blitt smakt mye, og noe er tatt med til «finalen», som består av ølet som er beskrevet og gitt poeng. Testen har fått mye kritikk siden Aass er glemt.

– svært mangelfull beskrivelse av hvert enkelt øl, ikke med info om alkoholstyrke eller tips om mat. – Aass er glemt – kun to personer i smakspanelet + veiledende pris er med

Terningkast 2

Dennetesten skryter på seg å være den største juleøltesten. Når vi klikker oss inn så viser det seg at dette blir brukt som god reklame for å få flere abonennenter. Vi kommer altså ikke inn på testen med mindre vi betaler. Tja, skal vi terningkast 1 eller skal vi annullere denne siden den ikke er tilgjengjelig. I ølverdenen er vel dette som å skulle gi terningkast til et øl med en åpenbar feil (mulig infeksjon?)..

Vi velger selvsagt det vi mener blir mest riktig – å ikke gi terningkast, pga feil eller manglende grunnlag!

Gi oss gjerne beskjed om du savner noen tester som vi skal ta med!

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s