Reglene endres, ølinformasjon blir lovlig!

Skjermbilde 2015-09-04 kl. 09.11.31ENDELIG endres regelverket slik at det blir lettere for ølprodusenter å kunne beskrive ølet sitt på sine egne nettsider! Det gamle regelverket hørte fortiden til, og selv om det ikke er kjempestore endringer, så er dette en start på noe positivt.

 

Det som nå blir lovlig fra 1. november er “nøktern informasjon om alkoholholdige drikker i kanaler som forbrukeren selv oppsøker”. Dette innebærer at produsenter og grossister kan få lov til å gi nøktern informasjon, herunder bilder, om produktene på sine hjemmesider, samt på arrangementer som messer, omvisninger og kurs. Det åpnes også for produktbilder i Vinmonopolets nettbutikk. Det skal bli enklere for bransjen å forholde seg til regelverket gjennom klarere rammer for hva som er tillatt og ikke. Tilpasning til den teknologiske utviklingen og å imøtekomme forbrukernes behov og forventninger til faktainformasjon om alkoholholdig drikk er også en målsetning bak endringene. Dette vil gi forbrukerne som ønsker faktainformasjon om alkoholholdig drikk bedre mulighet for å finne denne informasjonen. En viktig forutsetning som ligger til grunn er at informasjonen kun kan gis i kommunikasjonskanaler som må oppsøkes av dem som ønsker denne informasjonen. En annen forutsetning er at den informasjonen som tillates, må være nøktern, faktabasert og ikke gå lenger enn det som er nødvendig for at forbrukerne skal få informasjon om produktenes egenskaper.

Helsedirektoratet vil komme med nærmere informasjon om innholdet i endringen i sin håndbok til alkoholregelverket og vil også avholde informasjonsmøte om endringene før de trer i kraft.

 Jeg er glad for at vi har fått på plass disse moderniseringene av regelverket, sier landbruks- og matminister Sylvi Listhaug. – Dette gjør det mye enklere for forbrukerne å finne informasjon om alkoholprodukter, samtidig som produsentene kan få informert om sine produkter, sier Listhaug.

SÅ, hva blir forskjellen fra i dag?
– Hvor langt regelverket kan tøyes er vanskelig å si, men småprodusenter av øl slipper heldigvis nå å måtte registrere nettstedene sine i utlandet for å få lov til å vise bilder av ølet sitt frem. Dette er et lite skritt i riktig retning, og forhåpentligvis blir det mindre heksejakt etter ølprodusenter som ønsker å informere om produktene sine. Selve måten å “reklamere” for produktene forblir ulovlig, og informasjonen skal forbli i kanaler som forbruker selv oppsøker. Det blir spennende å se hvordan dette vil fungere i praksis, men til dags dato er det jo uansett mange ølentusiaster som ved ikke-kommersielle fordeler snakker varmt om produkter og fremhever de små og gode produsentene av godt håndtverk!
Nå blir blant annet dette lov for norske produsenter, på norske på norske nettsider! (med nøktern informasjon):
Skjermbilde 2015-09-04 kl. 09.08.41

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s